ایمنی کار در ارتفاع و داربست بندی

سلام به شما کاربر محترم وبسایت مرکز آموزش HSE  جنوب کشور 

در راستای  برنامه ارتقاء سطح دانش و معلومات شما عزیزان در حوزه HSE  مرکز تصمیم به، به اشتراک گذاری مطالب آموزشی به صورت گام به گام گرفته است.در این بخش به آموزش ایمنی کار در ارتفاع و داربست بندیپرداخته ایم. امید است مطالب تهیه شده در هر جلسه برای شما مفید باشد.

در این راستا از شما عزیزان تقاضا داریم که با نظرات و درج دیدگاه و سوالات خود در خصوص مطالب هر جلسه ما را در بهبود روند آموزش همراهی کرده و همچنین بتوانیم به سوالات شما پاسخ دهیم.


کارشناسان بخش ایمنی کار در ارتفاع و داربست بندی: مسعود محمودی -داود واعظی – علی زندی

موضوع مورد بحث این جلسه: مقدمه ای بر کار در ارتفاع و داربست بندی


مقدمه:

کار در ارتفاع خطرات مربوط به خود را دارد ولی سقوط بیشتری ریسک را دارا است که شاغلین در این بخش را تهدید می کند. در بسیاری از سایت های اینترنتی شما شاهد ذکر آماری در این خصوص هستند که نشان دهنده این امر است که کار در ارتفاع جزء یکی از پر حادثه ترین مشاغل دنیا می باشد.

در این راستا ما سعی بر این داریم در آموزش گام به گام ایمنی کار در ارتفاع و داربست بندی شما را با انواع سامانه های حفاظت از سقوط و همچنین انواع تجهیزات موجود در این بخش آشنا نماییم  و تلاش داریم تا در پایان این آموزش شما بتوانید بهترین عملکرد را در محیط کاری خود در این زمینه داشته باشید.


کار در ارتفاع:

هر کار یا فعالیتی که موقعیت انجام آن ، در ارتفاع بیش از ۱٫۲ متر نسبت به سطح مبنا(۱) باشد قوانین کار در ارتفاع شامل حال آن می شود.

 

نکته قابل توجه: 

در این بخش باید ذکر کنم که در صنایع بدلیل اینکه ارتفاع ۱٫۲ متری بسیار کم می باشد شرکت ها خود ارقام دیگری را ذکر نموده اند. که می بینیم در صنایع ارتفاع هایی همچون ۱٫۶ متر – ۱٫۸ متر و برخی شرکت ها ۲ متر را بعنوان ارتفاع در نظر گرفته اند که بالاتر از آن قوانین کار در ارتفاع را اجرا می نمایند. ( پس به قوانین شرکت خود توجه داشته باشید)

ارتفاع سقوط(متر)مدت زمان( ثانیه)
۱/۲۰/۵
۵۱
۱۱۱/۵
۲۰۲
۳۱۲/۵
۴۴۳
۷۸۴

 

سطح مبنا(۱) چیست؟

اولین سطح زیرین جایگاه کار یا سکوی کار در ارتفاع ، که بصورت ایمن باشد.


 

چه شخصی می تواند فعالیت کار در ارتفاع انجام دهد؟

تنها فردی قادر به انجام کار در ارتفاع می باشد که آموزش های متناسب با نوع کار در ارتفاع را حسب شرایط گذرانده و نسبت به اخذ گواهینامه مربوط  از مراجعه ذیصلاح آموزشی اقدام نموده است. این افراد نباید منع پزشکی برای فعالیت در ارتفاع داشته باشند.

 


قبل از اینکه به سمت معرفی سیستم های حفاظت از سقوط برویم ، اقدامات پیش از انتخاب سیستم حفاظت از سقوط را خدمتتان عرض خواهیم کرد که به شرح زیر می باشد :

  • بمنظور تعیین نوع وسیله حفاظت در برابر سقوط، بایستی از محیط کار ارزیابی بعمل آید و متناسب با شرایط از وسایل استفاده شود.
  • تمامی تجهیزات بایستی قبل از هر بار استفاده به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرند و بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده استفاده شوند.
  • عملیات نصب و جانمایی این تجهیزات و تعیین محل اتصال آنها بایستی توسط فردی کارآزموده و ماهر انجام گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.